Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben – 4. rész
MVP létrehozása

Ez az 5 részes “Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben” cikksorozatom 4. része. Az előző részben az UI tervezésről volt szó. Ebben a részben a legkorábban bemutatható termék-kezdemény létrehozásáról fogunk beszélgetni.

MVP létrehozása

A Minimal Valuable Product (mostanában az MLP = Minimal Lovable Product is felütötte a fejét) egy olyan kis termék kezdemény, ami már megáll a saját lábán. Egy-két dolgot tud még csak, de azt biztosan. Azt nyújtja, amit ígér. Fontos szem előtt tartani a “funkció a forma fölött” elvet. Nem baj, ha kicsit rusnya, de működjön. Természetesen vannak a használhatóságra negatívan ható tervezési gyengeségek, de ezeket most nem érintem.

Gondolj arra, hogy a szabó sem a végén adja oda a kész öltönyt, amikor már nem lehet rajta módosítani. Elhív egy próbára, amikor már össze van fércelve nagyjából az anyag, de még lehet módosítani rajta. Eleve neked is mások lesznek az elvárásaid egy ilyen félkész ruhadarabbal kapcsolatban. Még a kréta nyoma látható, ami a szabásból visszamaradt. Kilógnak cérnaszálak, de ezektől fejben el tudsz vonatkoztatni. Kényelmes lesz? Az a szín, amire gondoltam? A kivágás akkora lesz az elején, ahogyan megálmodtam?

Jó, a lényeg érthető. Kis lépésekből építjük fel az induló termékünket. Pár hetes ciklusokban (iterációkban) finomítjuk, teszteltetjük különféle csoportokkal. Milyen hosszú legyen egy iteráció? Nos, itt eltérnek a vélemények, de érdemes heti bontásban gondolkozni. Adódik ebből a legrövidebb az 1 hét legyen, de ne haladja meg az 4 hetet. Ez még belátható funkciómennyiség, amit lehet követni. Ez nagyban függ a saját, vagy a csapat ritmusától. Én a 2 heti verziózást követem, ami eddig bevált. Így kellően pörgős, de azért van idő szusszanásra. Ebbe még az is belefér, ha közben egy patch-et (hirtelen foltozást) kell kiadni.

Tesztelés, visszajelzés

Az MVP-t oda lehet adni ismerősöknek, barátoknak, családnak, hogy vegyék kézbe. Lehet szervezni bemutató eseményeket, interjúkat, ahol fontos visszajelzéseket gyűjthetsz be. Ha meg tudod oldani, vedd fel videóra a felhasználó első találkozását a termékeddel. Sokat tanulhatsz belőle. Írd fel a kérdéseket. Meg fogod látni, hogy ebből ki fog rajzolódni egy mintázat.

Hány fővel kell ezt elvégeztetni? A szakmában az átlag a 3-7 db interjú már elégségesnek szokott mutatkozni. Ekkor kiderülnek a fő hibák, ami számodra nem volt egyértelmű a fejlesztés során. Ha tudod, válassz a célközönségedből minél változatosabb személyiségeket, így átfogóan lefeded a leendő piacodat. Összegezve a találatokat, ezek egyben meghatározzák a következő időszak fejlesztési tervét is. Ez már egy, a valós felhasználói közösségtől jövő visszajelzés, ami innentől nem találgatásokra épülít (empírikus módszer).

A következő, egyben befejező részben az alkalmazás publikálása lesz terítéken. Ha tetszett ez a rész, iratkozz fel a hírlevélre, hogy értesülj az új részekről. Kíváncsi vagyok a véleményedre, írd meg nekem!

One thought on “
Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben – 4. rész
MVP létrehozása

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük