TOP5 tipp a mobil-alkalmazás megrendelőnek
A mobil-alkalmazás vagy web alkalmazás közül melyik kell nekem?

mobil-alkalmazás és webalkalmazás a képernyőkön

A digitális világ megállíthatatlan fejlődést mutat. Kezdetben csupán kiváltságosoknak járt az azonnal üzenetküldés (e-mail őse a ’90-es évek elején), mára szinte már ódivatúnak tűnhet. Gyorsan változik, ahogyan kommunikálunk egymással. A weblapokkal az a helyzet, hogy ma már bárki tud indítani egy oldalt, viszont a mobil app-ok berobbantak az életünkbe és egyre nagyobb szeletet követelnek. Mobil-alkalmazás megrendelőként hogyan dönts el, mikor melyikre van szükséged? Ezt járom körül a cikkemben.

Fejlesztési idő

Hosszabb idővel kell számolni egy mobil alkalmazás megvalósításakor, szemben egy weboldal leprogramozásával. Az idő szoros kapcsolatban van a költségekkel, amire lejjebb visszatérek.

Egy mobil app-ot mindkét ismert platformra el kell készíteni. Ehhez általában kell a két platform ismerete, de ebben segítségünkre jön a Flutter keretrendszer. Írd meg egyszer a kódot, és fordítsd le natívan mindkét operációs rendszerre – ígérik a keretrendszer fejlesztői.

A felhasználói élmény

Ma már többnyire online vagyunk, észre sem vesszük, hogy használjuk. Egy honlap esetében alapvető, hogy kell neki kapcsolat, mert a szervertől kapja az adatokat. A szerver állítja elő az oldalakat. Alkalmazás esetén nem biztos, hogy le kell tölteni, mert már a készüléken van az adat.

Van, hogy gyorsan kellene egy infó, de Offline vagyunk. Ettől a mobil app még tud jól működni. Elérhető benne a címtárunk, a jegyzeteink, a kedvenc játékunk. Majd amikor ismét lesz internet, akkor szinkronizál a szerverrel. Ha a kapcsolat hiánya miatt a felhasználónak rossz élménye van, akkor nekünk natív megoldásban kell gondolkoznunk.

Emiatt elmondható, hogy a mobil alkalmazást bárhol lehet használni. Ezt várjuk tőle. Legyen ott a zsebemben az infó, mindig elérhetően.

Használjuk a telefon képességeit!

Amikor veszünk egy új készüléket, akkor többnyire az képességeit akarjuk kihasználni az alkalmazásainkban. A natív megoldások ezekhez hozzáférést kapnak, úgy mint: GPS helymeghatározás, ujjlenyomat olvasó, SMS-ek olvasása, Névjegyzék, NFC, a telefonon tárolt file-ok, stb.

Ezzel szemben a webes megoldással ezekről le kell mondanunk. Ha tudjuk nélkülözni őket, akkor ez nem egy fájó pont.

Biztonsági kérdés

Web alkalmazás a böngészőben fut, nem lehet mindig megvédeni a kódunkat. Egy weblapot bárki könnyedén publikálhat pár perc alatt, nincsen különösebb ellenőrzés.

Ezzel szemben a mobil-alkalmazás áruházak előszűrést végeznek, hogy minél kevesebb ártalmas app kerülhessen ki. 100%-os védelem ugyan nincsen, de nehezebb visszafejteni a működést és kihasználni az esetleges gyenge pontokat.

Ehhez párosul még, hogy az app telepítésekor a jogosultságokat is el kell fogadni, illetve később ki-, be kapcsolhatóak. Nagyobb kontrollunk van a beállításoknál.

A költségek hogy állnak?

Az online piacon nagy a versengés. Ki tud előbb kijönni egy új termékkel, koncepcióval, ötlettel? Mennyibe időbe telik, míg egy adott termék bemutatható?

A fentiek alapján ez a saját lehetőségeink kérdése, hogy mit választunk. Elfogadható élmény mellett egy gyors visszajelzés kell? Vagy már igazoltuk, hogy a megoldásra szüksége van a piacnak, és hajlandóak vagyunk egy kiváló élményért mélyebben a pénztárcánkba nyúlni?

A natív megoldásnál szokásos kérdésként merül fel: Android vagy iOS verziót akarunk? Lehetőleg mindkettőre. Itt adódna a válasz, hogy akkor biztosan egy kétszeres szorzóval kell számolnunk, dupla fejlesztési idő, csapat, stb. Nos, a jó hír, hogy erre vannak kiváló megoldások, és például a Flutter keretrendszerrel ez alapból jár. Mobil-alkalmazás megrendelőként ezekről jó, ha tudsz!

Fontos szem előtt tartani, hogy az a jó alkalmazás, amit sokan és visszatérően használnak.

Összegzés

A fenti felsorolásból leszűrhető, hogy nem minden áron van szükség egy natív mobilos megoldásra. Ha egy gyors prototípus kell csak, arra vannak más megoldások. Amennyiben egy responsive weboldalt már jól bejárattunk, és szeretik a felhasználóink, akkor megmaradhatunk annál.

Egy mobil app akkor elengedhetetlen, ha a mobil telefonunk nyújtotta lehetőségeket ki akarjuk aknázni. Ez elengedhetetlen, ha kamera vagy mikrofon kell. Értesítéseket akarunk küldeni a felhasználóinknak. A fotógalériához vagy a névjegyekhez kell a hozzáférés. Fontos számunkra, hogy tökéletes élményt nyújtson, akadozás-mentesen a programunk.

Ha mobil-alkalmazás megrendelőként egy új termékben gondolkozol, és gondolatébresztő után további kérdések merültek fel benned, akkor javaslom, hogy vedd fel velem a kapcsolatot. Egy ingyenes konzultáció alakalmával szakmai hozzáértéssel tudlak segíteni a döntésed meghozatalában.

Borítókép: Marvin Meyer / Unsplash

2 thoughts on “
TOP5 tipp a mobil-alkalmazás megrendelőnek
A mobil-alkalmazás vagy web alkalmazás közül melyik kell nekem?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük