Weboldal a mobil app helyett
Van olcsóbb megoldás mobilra

Weboldal vagy mobil UI tervezés termékfejlesztés közben
Forrás: Unsplash, amayli

Biztosan te is jártál már úgy, hogy rengeteg ötletet összeírtál magadnak. Ezek közül végre sikerült kiválasztani a kedvencedet. Rászántad az idődet, hogy utánanézz, lekutasd a témát. Ilyet még senki sem csinált! Remek! – gondoltad magadban. Már csak meg kell valósítani. De hogyan? Weboldal legyen vagy mobil alkalmazás? Netán PWA? Ez azonban csak a kezdet. Számos más kérdést kell még feltenned magadnak.

Ötletem már van. Hogyan lesz ebből bármi is?

Ha még nem találkoztál digitális termék fejlesztésével, akkor ajánlom körbejárni a témát. Az Így tervezz mobil alkalmazást 5 lépésben – 1. rész kendőzetlenül körbejárja a téma. Ezért most nem írom le részletesen, bővebben ott olvashatsz róla.

Hol induljak el vele?

Hogyhogy hol?? Az interneten, nem?” – Nos, nem ilyen egyszerű! 🙂

Volt szerencsém beszélgetni pár ötletgazdával. Ezek az alkalmak kiválóak arra, hogy pár kérdést a helyére tegyünk. Olyan szempontok merülnek fel, amik nem jutottak eszébe az ötletgazdának. Ez nem gond, hiszen azért osztja meg velem, hogy hozzáértően, konstruktív kritikát fogalmazzunk meg együtt.

Én csak egy mobil appot szeretnék, ami ezt meg azt csinál. – mondja Feri
– Értem. Tehát lesznek felhasználóid, beléptetéssel, igaz? – kérdezem
Aha! – vágja rá
– Social login is lesz? – teszem fel. – Tudod, Google, Facebook, stb.
Erre nem is gondoltam. – vallja be
– Kelleni fog majd egy szerver is. – vetem fel
Az meg minek? – kételkedik
– Tudod, a fizetési tranzakciókat hol fogod látni? Mi van, ha probléma merül fel?
Egy admin oldalra gondolsz? – csillan fel a szeme
– Igen. Neked fizető ügyfeleid lesznek, akiknek lesznek problémái. – erősítem meg

A fenti párbeszéd persze a képzelet szüleménye. Bár hasonlók szoktak elhangozni.

További szempontok, amiket érdemes megválaszolnod magadnak:

  1. Ha mobil app, akkor Android és iOS-re ki kell adni a store-okban.
  2. Kb. fél évente érdemes őket frissíteni. Ez fontos ASO (App Store Optimization, kb. ugyan az, mint a SEO) szempontból.
  3. Szükséged lesz fejlesztői fiókra, ahol kiadhatod (Owner, Account Holder)
  4. Kelleni fog valaki, aki megtervezi a kinézetet (design).
  5. Szerver (web)alkalmazás elengedhetetlen lesz a felhasználók, termékek, beállítások kezelésére. Cloud, VPS, mi legyen?
  6. Kell egy rövid, jól csengő név, logó. Apropó, domain regisztráció.
  7. Weboldal, ahol ismertető, Blog, GDPR, Adatkezelési szabályzat stb. elhelyezhető.
  8. Nem mindenki szereti a mobil alkalmazást. Biztosan erre van szükséged? Hallottál már a PWA-ról?
  9. A sok funkcióból szűrd ki, mi lenne az, amit legelőször szeretnél bemutatni? A többit hagyd későbbre!

Mennyi az annyi?

Konkrétumokban nem lehet beszélni erről. Ahány elképzelés, annyi féle kombináció. Azonban ökölszabályokat lehet hozni.

Tudnod kell, hogy egy mobil fejlesztés több lépésből áll, mint egy weblap kialakítása. Emiatt az árak is markánsabbak. A néhány száztól a több ezer munkaóráig terjedhet egy kis-közepes termék kialakítása. Vannak nem megúszható részek. De néhány párhuzamosítható, vagy későbbre tolható. Innen pedig egyszerű a matek, mert az óraszámot fel kell szorozni a fejlesztői órabérekkel.

Az egész az alábbi nagy fázisokban határozható meg:

  1. Ötlet gyűjtés
    • Kinek?
    • Mit?
    • Fizetős vagy Ingyenes?
  2. Termék meghatározása
    • Funkciók
    • Mi lenne, ha… ?
    • Iparági szabványok felkutatása
  3. Prototípus(ok) kialakítása
    • Rajzok, Mock-up-ok
    • felhasználói interjúk
    • design tervezetek (Figma, Adobe XD)
    • MVP
  4. Fejlesztés
    • felhasználói visszajelzések alapján
    • design véglegesítése
    • kódolás
    • mobil app, szerver, weblap, automatizálás, fizetési szolgáltató integrálása
  5. Tesztelés
    • fejlesztői tesztek (unit, integrációs)
    • automata tesztek
    • végfelhasználói tesztek (end-to-end, E2E)
    • jegyzőkönyvek, riportok
  6. Bevezetés, értékesítés
    • sales, marketing, PR
    • közösségépítés, kampányok
    • app store-okban kiadás
  7. Utóélet, támogatás
    • ügyfélszolgálat, helpdesk
    • rendszeres javítások
    • (termék visszahívása, kivonása)

Beszélj szakemberrel

Ha ezek borzasztóan hangzanak, beszélj egy szakemberrel.

A fenti tevékenységek közül számos elhagyható, egyszerűsíthető. Nem feltétlenül kell mindent megcsinálni. Nem is lenne reális kisebb ötleteknél.

Éppen ezért nem árt, ha nem egyedül vágsz neki. Pár alkalmas tanácsadás, vagy beszélgetés költsége még mindig megfizethető, mielőtt nagy fába vágnád a fejszédet. Kérhetsz ütemezést, hogy a cash-flow rendben legyen.

A jó szakember le tud beszélni egy költséges, vagy bonyolult részről. Akár egy jó alternatív helyettesítő megoldást mutat rá.

Érdemes élni a szakmai kapcsolatainak a kiaknázásával. Megfelelő szolgáltatók, partnerek ajánlásában sokat tud segíteni. Nem neked kell 3-5-10 felé beszélni az adott szakterületen. Persze fel is oszthatóak a feladatok: mindenki azt csinálja, amihez ért.

Kommunikáció

Fontos a projekt közben a tiszta kommunikáció. Ez lehet élőben, video call-on keresztül, emailben. A lényeg, hogy a leghatékonyabb legyen. Mindenki ideje drága. A meeting végére szülessen egy döntés. Ne csak a meeting kedvéért üljünk össze. A felmerülő kérdéseket és az azokra kapott válaszokat rögzítsük egy rendszerben (issue tracker, feladatkezelő, Excel 🙂 ), ahol mindenkinek elérhető.

Haladj a saját ütemedben

  • Ha nincsen meg a tudásod, olvass!
  • Ha nincsen meg a tőkéd, kerítsd elő! Vagy szerezz támogatót! Vagy egy közösséget, aki megelőlegezi neked. Ilyen a www.brancskozosseg.hu.

Lehet, hogy először csak egy fehér A4-es papíron lesz bemutatható. Ezután már lesz egy Figma terved, prototípusod. Aztán jöhet egy reszponzív weboldal, PWA vagy egy böngésző kiegészítő (Firefox, Chrome extension). Ha jó a fejlesztői keretrendszer, akkor abból könnyen lehet készíteni natív appokat. (Ilyen például a legnépszerűbb Flutter mobil app keretrendszer.)

A témában írtam több cikket, ezek is érdekelhetnek:

Ha szeretnél mobil appot fejlesztetni, de nem tudod, hogy hogyan indulnál neki, vagy csak támogatásra van szükséged benne, akkor keress meg a kapcsolataim egyikén.