2021 csodafegyvere: gamification avagy játékosítás

📅 2021.03.06 - 👤 Borbély Viktor

A Candy Land gamification, más néven játékosítás megoldásra egy jó példa. forrás: Candy Land – Google Play Store

Az elmúlt év eseményei új hozzáállást, új szokásokat honosított meg sokunknál. Új hobbijaink lettek a szobai létre kárhoztatva. Kimutatták kutatások, hogy nagyban nőtt a mobiltelefon nyomkodásával töltött időnk. Természetesen a játékok taroltak, a videóhívás app-ok mellett is. A cikkemben ez előbbit veszem górcső alá, hogy mivel érték el ezt a játékkészítők. Nagy titkot nem árulok el, ha azt mondom: játékosítás, vagy nemzetközi nevén gamification.

Egy korábbi cikkemben feldolgoztam ezt, bár a másik oldalról elkezdve. Abban a cikkemben arról írtam, hogy

“Játékos elemek alkalmazása, alapvetően nem játék környezetben.”

A kutatómunka

Célirányosan keresgéltem a Play Store-on a játékok között, hogy tapasztalatot gyűjtsek az un. idle/casual click típusú játékok körében, hogy hogyan alkalmazzák a játékosítás, avagy gamification elemeit. Belebotlottam a * Candy Land* nevű játékba. A “candy” kulcsszóra kb. 250 találat jött fel, azonban engem megfogott a kedves megjelenése. Rendben, valahol el kellett kezdenem a sok mézes-mázas játék közül. Telepítettem. Szigorúan szakmai szempontokat figyelemben véve 🙂

Az app 45 Mb-os letöltési mérete kellemes meglepetés volt. Annak tükrében, hogy amikor elindítottam, mit kaptam cserébe.

Grafika és zene

Egy fülbemászó zenével indulunk. Egy nagy gomb van a közepén, el sem tudjuk téveszteni, hogy mi legyen a következő lépés. Itt álljunk meg egy gondolat erejéig. A képernyőn megkapom egyből a 3 kérdésemre a válaszomat:

  1. $1
  2. $1
  3. $1

Ez egy szűrő, hogy mennyire megnyerő az egész számomra. Természetesen tovább léptem, hiszen játszani akartam.

Egyből egy elemekkel tűzdelt térkép jött velem szembe. A szokásos részletek jól azonosíthatóak, ha megvizsgáljuk őket:

  • hol vagyok én? Avatár a képernyő alján
  • földrészek vannak, ahogy feljebb tekerek a térképen. Már alig várom, hogy elindulhassak. Vajon mi lehet arra? ( várakozás, korlátozás érzése)
  • A képernyő tetején feltűnik a “szívecske”, ami az életerőmet mutatja. A + jel utal valami feltölthetőségre.
  • A sárga “coin”-ok pedig a Candy Land valutámat mutatja. Ebből lehet életerőt, előrehaladást, stb. vásárolni. Rábökve egyből bejön a Coin Shop, ahol vehetünk is ilyet.

A Candy Land játékban fontos a térképKözponti eleme a térkép

Játékmenet

A Candy Land játékmenete igazán ért a játékosítás / gamification megoldásaihoz.

Nem maradtam egyedül, megkaptam minden segítséget, ha elakadnék. Most már van célom: Gyűjtsem össze a pontokat! Ennél világosabb cél nem is lebeghetne a szemem előtt. Kezdjük is!

Kell egy célExtráink a játék közben

A készletek szűkösek, takarékoskodni kell vele. Ezt a Moves (lépések) jelzi. Ha elfogy, vége a körnek. Jobbra fent mutatja az összegyűjtendő pontokat. Ezt kell elérni. Észrevettem magamon, hogy elkezdtem logikázni, hogy hogyan tudnám mielőbb összeszedni. Nem volt elégséges az egyszerű “lehúzom az ujjamat, és kész” stratégia.

A Candy Land játéktereA jól átlátható játéktér

A fenti képen van pár elem, amiket fokozatosan kaptam meg. Nem egyszerre zúdította rám a lehetőségeket. Először megtanított egy kis lépést, aztán nehezített. Ha már ez is jól ment, bedobott egy új elemet.

Ez is fontos ismérve a játékosításnak. Legyen gyors sikerélmény (quick win), érezzem úgy, hogy kapok jutalmat. Ezek az apró vállonveregetések elmélyítik a bizalmat. Apropó, sikerélmény. Az elején megkaptam a segítséget azáltal, hogy villogtak azok a cukorkák, amikre ha rányomtam, biztosan meglett a 3 egysorban. Ez a későbbiekben eltűnik, de addigra már az ujjaimban van az összes kombináció.

A képernyő alján feltűnnek az extrák, amiket bevethettem (miután feloldottam őket). Ez a szabad választás látszatát keltik. Ezek olyan trükkös elemek, amik nem igazi választások (álválasztások), tehát a játék szempontjából nem ad kiemelkedő előnyt, viszont pszichológiailag úgy érzem, hogy mégis rajtam múlott.

A pályát sikeresen teljesítve egy szusszanásnyi időre értékeljük, hogy mennyire ügyesek voltunk. Mennyi pontot szereztünk (nincsen jelentősége a játék során), megkaptunk a kitűzőinket, mehetünk a következő szintre.

Szép munka a pálya végénSzép munka!

Megvásárolható cukorkák

Megvehető az előrehaladásMegvásárolhatjuk a továbbhaladásunkat

Ezeknek a típusú játékoknak fontos eleme, hogy a haladásunkat tudjuk gyorsítani. Vagy sokat játszunk, vagy megvesszük a coin-t. Ezeket beszerezhetjük, ha megnézünk egy videót. Ha sok van belőle, akkor most elkölthetjük.

Próbáljuk újraVagy tovább folytatjuk a gyűjtögetést

Egyből melléteszem, hogy ennek Ft-ban is kifejezhető értéke van. A játéknak egy fontos része ezek beszerzése. Ha kellően messzire jutottunk, biztosan nem akarjuk már otthagyni a további pályákat. Ez az elveszett haszon elvén alapuló megoldás. Ezt is kiválóan alkalmazza.

Látható, hogy egy videó mégnézéséért cserébe mennyi coin-t kapunk.

Fontos része a pénzen megvásárolható kiegészítőkA bolt

Nos, a játékot ugyan nem pörgettem ki a hétvége alatt, hiszen nagyon sok pályája van, viszont minden szinten kapok új elemeket. Folyamatosan benntart a folyamatban azáltal, hogy a menetek pörgősek, gyorsak. Van visszacsatolás. A tárgyak vásárlásával, vagy átváltásával azt az érzetet kelti, hogy fejlődöm.

Candy Land – Free puzzle game

Ha játszanál egy jót a KingIT Solutions játékával, akkor a Play Store-on megtalálod.

Én most zúztam nyomkodni!