Ezek a Google IO bejelentései 2022-ben

A Google IO 2022-n nagy hangsúlyt kapott a Flutter.

Az idei évben a Google nem kevesebb, mint 14 téma köré szervezte az eseményeit. Ezek között voltak a nagy platform bejelentések, valamint workshopok is. A bejelentkezésemben szemezgetek a technológiai újdonságokból. Ezek közül főként a mobil fejlesztést érintő érdekességeket szedtem össze. De nem csak ezeket! Olvass tovább!

A Flutter velünk marad, ez már biztos

Ezt az 5 perces összefoglalójában Kevin Boateng, a Flutter Product Marketing Managere sűrítette bele.

Nagy hír volt, hogy megjelent a Flutter 3 verziója. A 2018-as kezdetek óta, amikor a Flutter 1.0 megjelent, a 2 mobil platformból mára 6 platform lett támogatott. Ez úgy jön össze, hogy 2 mobil, a web és 3 desktop, a Windows, Linux és Mac OS van a listán. Igen! Közös kódbázissal. Ha jól választunk package-ket, és néhány helyen elvégezzük a platform specifikus beállításokat és ellenőrzéseket, akkor 80-90%-ban közös kódbázisról beszélhetünk.

Ezekhez én még hozzátenném, amit hivatalosan nem népszerűsítenek még, de egyre többször látom a közösségben, hogy a szerver oldali megoldások is terjednek. Ki tudja, talán egyszer beérik, de addig még nagyon sokat kell fejlődnie a Dart nyelvnek. Ez pedig nincsen a Google roadmapjén.

Ez igazi költségmegtakarítást jelent egy szoftverfejlesztő cég életében.

A Firebase még jobb lett

Rendszeresen olvasok cikkeket, amikben fejlesztők mutatnak be tippjeiket, vagy a használati eseteket, ahol segített nekik a Flutter. A Google io esemény után, ahogy lenni szokott, érkeznek a reflektáló cikkek. Ezek közül egy fontos dologra mutatott rá Andrew Zuo a Medium.com hasábjain.

Eddig kézzel kellett egy új projekthez a Firebase-t beállítani. Ugyan nem volt vele sok vesződség, de mégis. A Google IO esemény előtt órákban azonban a firebase.flutter.dev dokumentációs leírás a firebase.google.com/docs/flutter/setup oldalra vándorol. Ez ékes bizonyítéka, hogy innentől kezdve a Flutter elsőszámú polgára lett a Firebase ökoszisztémának.

Ennek megfelelően megérkezett a Firebase CLI, ami megkönnyíti az új projekt létrehozását. Ezentúl nem kell a böngészőben kattintgatni, helyette parancssorból állíthatjuk be.

Nem újdonság, csak a szokásos dolgok

Ez a frissítés amellett, hogy a Google törekvéseit végre beváltotta, a mobil fronton sok újat nem hozott.

A “szokásos” sebesség javítása iOS platformon. A memória még jobb kezelése. A letöltött applikáció még kisebb méretűre csökkentése. Ezek talán eltörpülnek a mai világban, amikor már minden telefon gyorsabb, nagyobb, okosabb. De ne feledjük! Ezeket úgy kapjuk meg időről időre, hogy nem kell érte tennünk szinte semmit. Csupán követni a keretrendszer fejlődését, és a legfrissebben tartani a keretrendszer verzióját.

A Flutter appoknak van még hova lefaragni a méretből, de már így is kellően kis méretűek. Kb. 5 Mb-ot tesz hozzá a saját futtató környezet. Megérzésem szerint, amikor elterjed a Fuchsia OS, az már natívan képes lesz futtatni az appokat, és ez a minimális futtató réteg is elhagyható.

Amint látható, a mobil fejlesztés területén a Google nem pihen. Időtálló megoldást épít a piac igényeit kielégítve.

Ha te is gondolkozol egy mobil alkalmazás fejlesztésén, de nem tudod, hogy hogyan állj neki, vagy keresed a megfelelő csapatot, akkor keress meg. A Flutter keretrendszerrel 2-t kapsz 1 áráért.

1 fejlesztőt (csapatot) kell menedzselned.

Kétszer olyan gyorsan készül el a terméked a két platformra (Android, iOS).

Fele akkora költséggel készül el a terméked.

Ez nézőpont kérdése, a Te nézőpontodé!

Ha kérdésed van, keress meg elérhetőségeim egyikén.

A témában tovább olvashatsz itt.

Élő kódolás demó : Flutter alapok

Május 3-án a Veszprémi Technology Meetup (VTM) meghívott vendégelőadónak, hogy beszéljek a mobil crossplatform előretöréséről 2022-ben. Ezen belül is a Flutter keretrendszerről, ami kilőtt az utóbbi időkben, és hamar a mobil app fejlesztők kedvence lett. Egy látványos, élő demó keretében adtam ízelítőt a Flutter lehetőségeiről.

Ha inkább a videó formátumot kedveled, akkor itt megtekintheted a kb. 45 perces előadásomat az élő demó bemutatóval. A cikkben kiemelem a fontosabb részeket, amikről szó volt.

GitHub repo: https://github.com/vborbely/english_words

Mi a Flutter?

A Flutter egy UI kit a Google-től, ami a cross-platformos fejlesztést támogatja Android-ra, iOS-re, Web-re, asztali alkalmazásokra (Desktop). A Flutter 2017-ben került először a nagyközönség elé.

A keretrendszer nyelve a Dart, ami mai modern alapokra épít. Nagyban hasonlít a C# és a Java nyelvekre, így könnyedén elsajátítható.

Ez készült el a Flutter demó során

Az alábbi videó a kész alkalmazást mutatja be. Ez készült el a demó alatt, kb. 25 percben.

Flutter demó app crossplatform-ra megírva
A kész Flutter demó app

Az alapoktól indulva, hogy hogyan kell egy projektet létrehozni. Az első váz átalakításával 2 képernyőt hoztam létre.

A főképernyő (HomeScreen) egy véletlen szópárokból álló lista képernyő, ahol a kedvencnek megjelölt szavakat megjegyzi.

Ezután a kedvencek (FavouriteScreen) képernyőre lehetett navigálni, ami ezt a kiválogatott listát mutatta be.

A feladat érdekessége volt, hogy hogyan lehet más csomagokat (package) felhasználni. Egy mobil appokban megszokottan használt tárolóból, vagy távoli API hívásból vette a szimulált adatokat. Ez az un. “mock-olt repozitori”.

Az is megvalósításra került, hogy amikor elértük a lista alját, akkor új elemeket “töltött” be a tárolóból, un. “lazy loading” megoldás, vagy más néven lapozás.

Természetesen a megoldásban az volt a legcsodálatosabb, hogy keresztplatform lévén, a megírt kis demó app futott gond nélkül iOS szimulátoron, Chrome böngészőben és MacOS natív desktopos alkalmazásként is. Emellett támogatja még a Linux és Windows desktop operációs rendszereket is.

Egy tesztelési demó is következett. A Flutter a Unit, az Integrációs és Widget teszteket támogatja. Ezek közül a widget tesztek egy speciális formáját, a Golden sample testing-et mutattam be.

A Golden tesztelés egy olyan tesztelési eljárás, ahol a meglévő UI kinézetünknek megvan a pixelpontos képe JPG, PNG formátumban, és ehhez hasonlítjuk a tesztelés során keletkezett képeket. Ha valamit módosítunk az alkalmazásunkban, és a kinézet megváltozik, és a minta-képnek nem megfelelő, a teszt megbukik.

Automatizált teszteléshez nagyon jó. A videóban a 28:30-tól kezdődően.

Kinek ajánlott?

A Flutter keretrendszer piaci fogadtatása nagyon jó. Ehhez hozzájárul az, hogy a crossplatform keretrendszerekkel a kb. 50-70%-os megtakarítás ténylegesen elérhető. Fele annyi fejlesztő kell. Nem szükséges minden fejlesztőnek Mac gépeket vásárolni, hanem az olcsóbb x86-x64-es architektúrák is jó.

A végleges app elkészítésére pedig számos online eszköz létezik: CodeMagic.io, Bitrise.io, GitHub Actions, stb.

Tény, hogy Magyarországon lassan indult be az elfogadottsága, de Nyugat-Európában már csak ezt keresik, a keresztplatformos fejlesztőket (a React Native mellett). Mivel nagy a kereslet a fejlesztők iránt, ezért Freelancerként könnyű lesz változatos feladatokat találni.

A keretrendszer megtanulhatóságában segít, hogy sokat kölcsönöz a meglévő frameworkökből: React Native, Android Jetpack Compose, Apple SwiftUI

 FrontEnd fejlesztőként a meglévő (csapat)tudás nagyon jól újrahasznosítható. Ha nincsen frontendes előélet, akkor annak is jó, aki BackEnd fejlesztésről, vagy más területről érkezik, mert tudásfrissítésnek is megfelel.

Olyan nagy autógyártók ismerték el, és kezdték el használni, mint a Toyota, BMW. Az infotainment fedélzeti rendszereiket bízzák rá. Nem meglepő, hiszen folyamatos a teljesítményre optimalizálás: 60 FPS képernyő frissítési frekvencia; kis memóriaigény; stb.

A bankok közül elsőként a NuBank gondolt egy nagyot, és kezdte el használni.

A játékfejlesztők szeretni fogják, mert egyre több támogatás érkezik rá (Rive, Flame). Az, hogy egy nagyon vékony réteggel kapcsolódik a hardverhez, és kihasználja a CPU-t, nem meglepő ez a lelkesedés.

Lehet, hogy a Flutter most egy “hype”, és nem lesz mindenre jó, de nagyon sok mindenre igen. Érdemes vele megismerkedni, mert ígéretes jövő elé néz.

A videóban bemutatott cross-platform módszert érdemes minél előbb alkalmazni a mobil app fejlesztési projektekben. Persze nem csak ott!

Ha még bizonytalan vagy, vannak kérdéseid, nem tudod, hogy hogyan vágjál bele, akkor keress meg az elérhetőségeim egyikén. Szívesen átbeszélem veled a lehetőségeket, a szükségleteidet.

Igény esetén beindítom a projektet, együtt dolgozva a meglévő csapatoddal.

2 év és 10 ügyfelem kiszolgálásának tapasztalatai
Egyszer fent, egyszer lent

Amikor belekezdtem a saját vállalkozásomba, kevés elgondolásom volt a vállalkozói létről. Halványan körvonalazódott egy cél, egy vízió, de a gyakorlat hozta meg az igazi tapasztalást. Tudtam, hogy szeretek emberekkel foglalkozni, szeretem a vállalkozás vezetést. Sok mindennel találkoztam az elmúlt 2 év és több, mint 10 ügyfelem projektje kapcsán, amit összegyűjtöttem.

Honnan lesznek ügyfeleim?

Kezdőként a legnehezebb bejutni a piacra. Nem kezdőként pedig bent maradni 🙂

A viccet félre téve, valahol el kell kezdeni. Először érdemes egy listát készíteni, hogy mihez értesz. Mi jöhet számításba? Hogyan fog a saját szolgáltatásod beleilleszkedni a mindennapjaidba. Igen, jól olvasod! Ha a munkaidőd után kell még plusz tanulással, ismeretek elsajátításával és munkával foglalkoznod, akkor azzal kalkulálnod kell.

Kicsit könnyebb, ha már pl. a meglévő tudásodat kell eladnod. Persze felkészültnek kell lenned, ezért bele kell tenned a munkát, minden nap.

Nem árt, ha van egy víziód, hogy merre fog tartani a piacod. Ha meglátod a lehetőséget egy felfutó vagy felkapott dologban. Ezért kezdtem én a Flutter irányába fordulni. Az egyre nagyobb programozói hiány, és a digitalizáció miatt egyre több és több IT projekt kiszolgálását nem lehet könnyen megoldani. Paradigma váltásra van szükség. Ezt hozza el a Flutter cross-platform (keresztplatformos) megoldása. Szükség lesz Webre, mobil app-okra, esetleg asztali alkalmazásokra, amit egyre kisebb, de hatékonyabb csapatokkal kell megoldani. Erről írtam korábban pár gondolatot.

Keresd a saját területeden, hogy miben vagy jó? Nem kell világmegváltás, csak a saját, más nézőpontod.

Számos helyen kereshetsz ügyfeleket: LinkedIN, Facebook, freelancer portálok, stb.. A lényeg, hogy passzívból aktívba kell átmenned! A “várakozóból” a “cselekvőbe”. Meg kell szólítanod Ügyvezetőket, CEO-kat, CTO-kat! Céges honlapokat kell böngészned, hogy szükség lehet-e valamire nekik, ami neked van. Ez egy másfajta gondolkozást igényel, mert észre kell venni, hogy te most nem terméket akarsz vásárolni tőlük, hanem pontosan annak a terméknek a fejlesztésében akarsz segíteni.

Ez talán az egyik legnehezebb része: láthatónak lenni. Én alapvetően nagyon nehezen írok emailt, hívok fel telefonon cégvezetőt, de ezt kell tenni. Minél többet gyakorolsz, annál jobban fog menni! Kitartás!

Ki mondja meg a következő lépést?

Bármibe is kezdj, senki sem fogja megmondani, hogy hogyan csináld. Ez nagyon jó, és felemelő érzés, hiszen ezért kezdted el az egészet 🙂

Másrészről kőkemény kitartást igényel. Napi szinten kell sok döntést meghoznod. Csinálnod akkor is, amikor nem látszik. Stratégiákat kigondolnod, amiket működtetned kell.

Kipróbálsz egyvalamit, ami mellett ki kell tartanod. Nem lehet csapongani. Melyik lesz a te formátumod? A te hangod? Konzisztensnek kell maradnod, de időnként át kell nyergelned másra, hogy azt is kipróbáld. Ez lesz a stratégia része, hogy ezt hogyan tedd?

Csábító a sok-sok platform, ahol megmutathatod magad. Melyiket válaszd? Nos, a mai trendek azt mutatják, hogy bárhova bele lehet “paszírozni” az üzenetedet. De jó ez neked? Hiteles vagy? Kell-e neked?

Gondold át, hogy melyik az, amit (az elején) egyedül, rendszeresen tudsz üzemeltetni? Meg tudod tanulni ezen keresztül, hogy mit szeretnél elmondani. Amikor ki kell szervezned (delegálni), akkor tudd, hogy miről beszélsz, mert érted.

Senki sem fog helyetted gondolkozni, cselekedni.

Neked kell a szerződéseid feltételeit kidolgozni. Nem elsőre, de a harmadik-ötödik-tizedik után már rá fogsz érezni.

Az ügyfelemet a saját üzlete érdekli

Az ügyfelemet természetes módon a saját üzlete érdekli. Nem szeretne mélységeiben pl. a technológiával foglalkozni. Ez rendjén van így. Nem azért választott engem, hogy még több feladatot és fókusz-elvonást kapjon cserébe. Helyette nekem együtt kell élnem az üzletével, a víziójával. Megpróbálom átérezni “helyette”, hogy mi a fontos neki. A biztonság.

Az, hogy ami már működik, az továbbra is működjön. Ha új igények jönnek a termékével kapcsolatban, az belátható időn belül elkészüljön. Ezzel aztán újabb, vagy a meglévők közül elégedettebb vevői lesznek. Ami további bevételt jelent neki. Tehát (áttételesen) én is részesülök belőle.

Az üzleti életben, ha fizetsz egy szolgáltatásért/termékért, és az pont csak annyit hoz, mint amennyit rászántál, akkor nullán vagy, nem történt semmi.

Érdemes volt kipróbálni! Ha egy kiadás újabb bevételeket generál, akkor megütötted a főnyereményt. Ennyire leegyszerűsíthető.

A bizalmadat veszik meg

Amikor végre megvan az ügyfél, próbáltok közösen dolgozni. Te pl. szoftvert fejlesztesz neki, ő pedig szerzi a vevőit.

Ebben az együttműködésben olyan belső “titkokat” is látsz, amit kívülálló nem. Látsz olyan, működésbeli hibákat, amiket a partner nem biztos, hogy lát, mert ő hajtja az üzletét. Ha van rá lehetőséged, segítsd azzal, hogy ezeket a tudtára hozod. Biztosan meg tudjátok közösen oldani, és te annál értékesebbé válsz ebben a kapcsolatban.

Légy olyan partner számára, akire számíthat a nehéz időkben (ilyenből kijut bőven egy vállalkozásban)! Rendezkedj be hosszú távra vele kapcsolatban.

Mi van akkor, ha már nem működik a kémia? Nos, előfordul. Csalódás van bármelyik oldalon. Ezt vállalni kell, és nyíltan megbeszélni. Nem házasságot kötöttetek, hanem üzletet. A megfelelő határidőket betartva, békében abba lehet hagyni a közös munkát.

Ettől emberileg még értékelhetitek egymást, hiszen a szakmai oldalon romlott el valami. Kicsi a (világ) piac, és nem tudhatod, hogy mikor fog neked segíteni újra, vagy éppen Te tudsz egy jó tippet adni neki.

Jó vállalkozást kívánok és kitartást hozzá!

iOS mobil fejlesztő Flutter keretrendszerrel
Mennyibe kerül egy iOS fejlesztő?

Az elmúlt közel 3 évben aktívan használtam a Google megoldását mobil fejlesztésre. Ez a Flutter. Azóta kiderült, hogy nem csak mobil appok írására kiváló. Weblapok, vagy akár asztali alkalmazásokban is bevethető. Vetődik fel a kérdés 2022-ben: lehet-e egy iOS mobil app fejlesztő helyettesítője egy Flutter mobil fejlesztő?

A cikkben azért választottam az iOS fejlesztő munkakört, mert nagy szükség van várjuk, de igencsak drágák. A bérekben akár másfél-kétszeres lehet a szorzó (Android fejlesztő, iOS fejlesztő). Van-e alternatív és jó megoldás?

Mennyibe kerül egy iOS fejlesztő?

Egy jó iOS fejlesztő kiváltható egy Flutter fejlesztővel?

Az igazság az, hogy: ATTÓL függ!
Ha a pénztől tesszük függővé, akkor IGEN a válasz. Ha csak a költségeket nézzük, és nagy szükségünk van egy iOS mobil appra, akkor a keresztplatform (crossplatform) irányába kell keresgélnünk.

Ha nagyon erősen mobilra optimalizált megoldás kell, akkor NEM (biztos)! Nagyon erős mobil megoldás lehet, a videó streamelés, videóvágás, hangfelismerés, 3D játékok, stb. Rögtön hozzáteszem, hogy ez sem teljesen van így. Rengeteg szolgáltatás, megoldás már a felhő erejét használja, és az iPhone-ról leveszi a terhet.

Minden másra ott van a Flutter keretrendszer.

iOS fejlesztő helyett Flutter fejlesztőt alkalmaznál?

Bizony, 2022-ben már kijelenthető, hogy 1-1,5-2 Flutter fejlesztő áráért egyből 5 fejlesztőt kapsz!

1-1,5-2 = 5x


Ez eléggé talányos mondat, belátom.

Az egyenlet megoldása az, hogy nemcsak iOS fejlesztő az, akit kapsz. Egy keresztplatformos fejlesztő révén Android (mobil), Web (FrontEnd), Windows, Linux, Mac OS (Desktop) is jár.
(Az persze érdekes kérdés, hogy ki fejleszt manapság desktopra? A Google Február 3-ai bejelentése pont erről szólt, hogy a Windows-ra kijött a stabil keretrendszer.)

Érdekes tény, hogy kevés az a mobil app, amihez az utolsó csepp erőforrást, az utolsó feature-ket is kellene sajtolni a telefonból.
Bizony! A fejlesztő ideje meg véges, tehát a rendelkezésre álló fejlesztők száma is véges.

Jó Startupoknak is?

Ma az van, hogy “hamar-gyorsan” kell 1-2 app validálásra, olcsón, aztán menjünk tovább! Többször, ismétlődően: új funkció -> tesztelés -> új funkció -> tesztelés …
A pedig nagy előny, ha a validálás után nem kell eldobni a prototípust. A felhasználói tesztek után onnan lehet folytatni (profin), ahol abbahagytuk.

Többször elmondtam, és most is leírom, hogy egy vállalkozásban egy mobil app csak az egyik elem. Ez egy szükséges kellék, de nem ettől fog működni. Viszont ha nincsen, a felhasználókat nehéz megszólítani.

Tehát kell a mobil app (Mobile-first megközelítés)!

Konklúzió

Körbejártuk a témát, ami ma az iOS fejlesztő kereslet-kínálati piacot súlyosan érinti. Közben lehet, hogy nem is natív fejlesztőt kell keresned, hanem egy megbízható, de nem kompromisszumos megoldást.

Ha IT vezető, CTO, CEO, stb. vagy, és még nem hallottál a Flutter-ről, akkor javasolom, hogy sürgősen szánj rá 2 percet! Kezd a cikkeimmel itt az oldalamon.

De számos helyen tájékozódhatsz, egyre többen szeretik használni. A Flutter népszerűsége töretlen 2022-ben is.

Ha mobil app fejlesztését fontolgatod, de nem tudod, hogyan kezdj bele, akkor keress fel bizalommal az elérhetőségeim egyikén. Egy egyórás, ingyenes tanácsadás keretében megnézzük, hogy mire lenne szükséged, és merre indulj el.

Egy beszélgetés nem jár semmiféle kötelezettséggel, viszont magabiztosan tudsz dönteni a több információ ismeretében.

Ez történt 2021-ben a mobil fejlesztési iparágban
Sűrű év volt a mobilok háza táján

2021 is over, let's see the summary of the year!
A kép forrása: Freepik / image

Az elmúlt év tovább erősítette a távolságtartásunkat egymástól, ami tovább növelte a digitális mobil termékek használatát. Új módszerek, szokások alakultak ki. A cikkben a több éve tartó megfigyeléseimet gyűjtöttem össze a mobil appok fejlesztési területén. Hozzátéve a saját meglátásaimat és előrejelzéseimet.

Mi új az Android 12-ben?

  1. Dinamikus téma színváltás a háttérképnek megfelelően: az Android 12 rácfelvarrást kapott a Material You kinézettel. Az újítás lényege, hogy a háttérként beállított kép alapján a színeket hozzáigazítja az egyéb felületeken. Továbbá, ha egy adott app fel van készítve rá, akkor az appon belül is megjelenik a témázás. Így sosem válnak unalmassá a felületek.
  2. Egykezes mód: megirigyelve a Samsung és a Xiaomi korábbi megoldásait, a Google beépítette ezt a beállítást az új, Android 12 változatába. Ezentúl a beállítások menüben könnyedén elérhető bárkinek.
  3. Gyorsindítás (Quick tap): az iOS 14-től lopva az ötletek, az Android 12-be is megérkezett a funkció. A beállításokban megadhatjuk, hogy mi történjen, ha a telefon hátuljára kétszer koppintunk. Egy általunk választott alkalmazás indul el.
  4. Személyes biztonság ellenőrzése (Privacy Dashboard): az idei évben a Google tovább erősítette azt a szándékát, hogy a személyes adataink a miénk, és nekünk van jogunk eldönteni, hogy kivel osztjuk meg. A felületen ellenőrizhető, hogy melyik alkalmazás, mikor, mihez fért hozzá a telefonunkon.
  5. Beszélgetés widget-ek (Conversation Widget): bármely chat alkalmazásunkhoz elhelyezhetünk kis felületeket a kezdőképernyőn, hogy lássuk a beszélgetéseinket.

Ezek csak pár az újítások közül, amiket az Android 12 verziója hozott nekünk.

Mit tudott hozzátenni az iOS 15?

  1. FaceTime és SharePlay: a megszokott FaceTime funkcionalitás tovább bővült, és a felhasználó került a középpontba. A háttér elmosódva látszik, ezáltal élesebb a résztvevő, valamint a hangzás is jobban kiemeli az aktuálisan beszélőt. A grid nézet pedig a több résztvevős beszélgetésekben segít egyszerre láttatni a partnereinket. A SharePlay tovább ment még ezen is, és a közös élmény megosztásra helyezi a hangsúlyt. Olyan, mintha a család (akik lehetnek több ezek km-re egymástól) ugyan azt a műsor néznék. Bárki beletekerhet a zenébe vagy filmbe. Együtt működik az Apple TV-vel, és könnyedén bevonhatóak az Androidos vagy Windowsos társaink is.
  2. Pici újítás a Safari böngészőben: nem tűnik nagy újításnak, de annál hasznosabb, hogy a böngésző címsora lekerült ujjközelbe. Az Apple felismerte, hogy ennek ott a helye, hiszen a böngésző elsődleges funkciója, hogy oldalakat nyisson meg. Ez pedig jó, ha kézre áll.
  3. Kocsikulcs, fizetés, személyi igazolvány minden egy helyen: az Apple Wallet-ben. A BMW volt az első autógyártó, aki az indítókulcsot elhelyezte a wallet-ben. Elő sem kell venni a telefont, hogy indítsunk. További megoldások várhatóak, hogy személyi azonosításra is alkalmas legyen, vagy akár reptéri azonosításra.
  4. Apple Maps, térkép: van még hova fejleszteni a navigációt. Részletesebb adatokkal látta el az Apple Maps-et. A navigáció hasznos infókkal látja el az utazót. A navigáció pedig az Apple Watch óráján folytatódik tovább. A telefon képernyőjén pedig nagyon pontos AR (Augmented Reality) élményt adó tájékoztatásokat jelenít meg.
Apple Maps street view with AR
A kép forrása: apple.com

Mindezek mellett számos újdonság, és haladó ötletek kerültek be az új iOS 15-be.

A Flutter új kiadása megcélozza a csillagokat

A tavaszi, márciusi 2.0-ás kiadás hatalmasat szólt, amikor a meglévő Android és iOS mobil platformok támogatása mellett a Google hivatalosan is “production ready”, vagyis stabil kiadássá nyilvánított még 4 platformot: Web, Windows, Linux, Mac OS operációs rendszerek.

Ezeket tovább tudta fokozni a 2.8-as verzió kiadásával. (Ami elhozta a Dart 2.15-ös kiadását is … mellékesen.)

Az új Flutter kiadás tovább fokozta a teljesítményt, még optimálisabbá téve a futtatást a mobil telefonokon, valamint a webböngészőben. A memóriafogyasztásból is sikerült lefaragni, amiről azt gondolhatnánk, hogy nem fontos a mai memória bővében lévő telefonokon. Nagyon tetszik, hogy a Google ezekre folyamatosan nagy hangsúlyt fektet, és nem lazít.

Az appok telepítőjének letöltési méretét kiadásról kiadásra csökkenti. Ez azért fontos, mert a natív Android vagy iOS applikációkkal szemben van egy 4-7 Mb-os többlete a Flutter app-oknak, amit úgy néz ki, a minimálisra akarja csökkenteni a Google. Ennek persze stratégiai okai is vannak véleményem szerint, hiszen ne felejtsük, hogy nem csak mobilokba szánja az alkalmazásokat a Google, hanem IoT eszközökbe. Itt már igen is van jelentősége pár Mb megspórolt kódterületnek.

A fent említett teljesítménybeli javulásnak van még egy nagyon pozitív üzenete. Mindezt ingyen! Nem nekünk kell ezzel törődni, hanem alapból jár, ha a legújabb Flutter SDK-t (Software Development Kit) használjuk. Melyik az a cég, ami manapság ingyen ad ilyet?

Egyre jelentősebb partnerek

Decemberben lett hivatalos, hogy a Samsung a Fuchsia OS-t (az Android lecserélésére szánt operációs rendszer) kívánja telepíteni a telefonjaira. Erre persze még néhány évet várnunk kell.

Nem ez volt az első, példa nélküli együttműködés, hiszen az év első felében a Microsofttal közösen fejlesztették, hogy a Flutter keretrendszerben megírt appok futtathatóak legyenek Windows rendszereken. Sőt, egy kezdetleges marketplace-t is kialakítottak, ahova további appok érkezhetnek. Ez, elnézve az Apple “side-load” (az, amikor nem csak a Store-ből lehet appot telepíteni, hanem más partnerektől letöltve) elleni kommunikációját tekintve egy másik szegmenst céloz. A Google mindazonáltal sosem próbálta beszűkíteni a partnereit. Minél inkább egy nyílt platformot hozott létre az évek alatt. Lásd a változatos mobil telefon és kijelzők felhozatalát.

A cikkben igyekeztem belesűríteni ezt a tartalmas évet. Nem minden fért bele, de a lényeg talán igen.

Lássuk mit hoz 2022!

A Fuchsia OS az Androidot válthatja a Google-nél
Új korszak kezdődik a mobilok világában

A Samsung és a Fuchsia OS - Samsung Community
A Google és a Samsung házassága. A kép forrása: Community.Samsung

Hozzászoktunk, hogy ha mobil telefonról van szó, akkor két nagy táborról beszélhetünk: Android vagy iOS. Bár nem csak ez a két platform létezik, piaci elterjedésük mellett eltörpülnek az egyéb megoldások. Az elmúlt időszak mobilos operációs rendszerek változatlanságát a Huawei Harmony OS bejelentése törte meg. Pár hónappal később pedig megérkezett a bejelentés: a Fuchsia OS hivatalos lett, és nem kisebb szereplővel karöltve, mint a Samsung.

Mi az a Fuchsia OS?

A codemagic.io egy posztban szedte össze, hogy mik az új Fuchsia OS várományos előnyei. Hogyan épül fel? Ezekből szemezgettem.

A Fuchsia OS egy olyan új operációs rendszer, ami szakít a Linux kernellel, és helyette a Zincorn mikrokernelt használja. A mikrokernelek általában a minimalitás elvét követik, és bár a Zircon alkalmazza a mikrokernelek által népszerűsített koncepciók közül sokat, nem törekszik a minimálisra. A Fuchsia mikrokernel architektúrája segít csökkenteni a rendszer futásához szükséges, megbízható kód mennyiségét.

A Fuchsia OS négy alapelve: biztonságos (secure), frissíthető (updatable), befogadó (inclusive) és gyakorlatias (pragmatic). A dokumentumok a következőképpen írják le ezeket az elveket:

  • Biztonságos (Secure): csak a legszükségesebb jogosultságokat kapja meg egy alkalmazás
  • Frissíthető (Updatable): akárcsak a webes tartalmak, az appok is jönnek-mennek egy eszközön. Ennek megfelelően a biztonsági frissítések bármikor megérkezhetnek a különböző eszközökre. Saját meglátásom: nem csak jogosultságokat fogunk ezután engedélyezni az appoknak (pl. saját GPS helyzetünk megadása), hanem ha kell, akkor egy biztonsági frissítés megléte is szükséges lesz, vagy egy biztonsági hardver komponens (chip) megléte is.
  • Befogadó (Inclusive): sok nyelvet támogat, úgymint C++, Web, Rust, Go, Flutter és Dart.
  • Gyakorlatias (Pragmatic): nem csak egy tudományos koncepció, hanem éles környezetre szánt rendszer, aminek meg kell felelnie az olyan alapvetéseknek, mint a teljesítmény.

Látható, hogy magában hordozza mindazokat a követelményeket, amiket az elmúlt 13 (14) évben a Google tapasztalatot összegyűjtött a mobil appok piacán.

Támogatja a Flutter-t?

Ahogyan a fenti cikk is írja, a Flutter-t alapból támogatni fogja. Mindamellett a meglévő Androidos applikációkat is.

A Fuchsia OS F4-es kódnevű release bejegyzése (2021. december 9.) pedig kifejezetten megemlít egy Flutter-es optimalizálást.

Release notes for Flutter on Fuchsia OS
Az F4 release bejegyzése

Mi lesz a Flutter jövője?

A Huawei korábban az Android rendszerre fejlesztett mobil appokat képes volt futtatni. Valamint a Harmony OS leírásokat átnézve látható, hogy gondolatvilágában nagyon sokat köszönhet a Google-nek. A Flutter fejlesztőknek szánt csomagkezelő oldalán sorra jelennek meg a GMS (Google Mobile Service) átiratai, HMS (Huawei Mobile Services) néven. Tehát a jövőben a Flutter app-ok futtathatóak lesznek a Harmony OS-en.

A fenti összeborulás pedig tovább erősíti a Google dominanciáját egy olyan piacon, ahol képes volt 13 év után megújulni a platform. Kinőtte a gyerekbetegségeit (teljesítménybeli lemaradás; sokfél kijelző támogatásának kényszere), sokat tanulva az elmúlt évekből. Az, hogy a Google hagyta (bizonyos licenszelési feltételek betartása mellett) ezt a sokszínűséget, mára nagy előnyévé vált.

Kétségtelen, hogy nem mindenkinek tetszik (a mostanában Apple által kirobbantott marketing kampánya a side-loading ellen) a biztonság oltárán feláldozott terjeszkedés, de az átlag felhasználónak nem mindig ez számít. Ugyanakkor mellé téve, hogy a Google az idei nyári Google IO konferenciáján minden megnyilvánulásában elszántan lépett fel a személyes adatok védelme mellett.

Minden esetre a Samsung Fuchsia OS rendszerre való áttérése még várat magára (néhány év), de a példán kapva elképzelhető, hogy több telefongyártó is követni fogja a példáját. Nem figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy a Fuchsia OS az IOT eszközöket is be akarja venni (csakúgy, mint a Harmony OS nyilatkozataiban).

Személy szerint, amint én látok a Flutter-rel az az, hogy minden eszközt, aminek képernyője van, el akar foglalni. Aminek pedig nincsen kijelzője, oda a beágyazott (embedded) változatára készült Dart kódokat szánja.

Izgalmas időszak következik, és még van idő felkészülni rá.

Ha te is értékálló megoldásokat szeretnél létrehozni, de nem tudod, hogy hogyan indulj el, akkor keress bizalommal. Beszéljük át, hogy a te üzletedbe hogyan illeszkedik egy “Mobile-first” terv.

Tippek: Védd meg a tulajdonaidat
Egy mobil app tulajdonos erre figyel, hogy ne károsítsák meg

forrás: Pixabay / SarahRichterArt

Összeszedtem azokat a fő pontokat, amikre egy mobil app, vagy más digitális termék fejleszttetőjeként mindenképpen figyelj oda. Nem elegendő egy terméket beindítani valahogyan, de azt tudni is kell üzemeltetni. Mivel egy termék hosszú életű, érdemes már az elején lefektetni olyan alapokat, ami később sok fejfájástól kímél meg.

Előljáróban annyit tennék hozzá a továbbiakhoz, a több ügyfelemnél látott hibás gyakorlatokat gyűjtöttem össze. Ezek tehát sajnos megtörtént esetek, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem lett nagyobb baj (még).

Érdemes eljátszani a gondolattal, hogy …

Mi történne, ha már nem működne olyan jól az együttműködés egy partnerrel, egy fejlesztővel vagy fejlesztő céggel?

Alkalmazás nevének kiválasztása

A mobil appok több millióan vannak a Store-okban. Nehéz ma már kitűnni. Komoly kampányt kell kifizetni érte, hogy felfigyeljenek rá a felhasználók. Ha megvan a név, ami ASO kompatíbilis (App Store Optimization), és ezt elkezdjük bejáratni, akkor nagy veszteség, ha ezt elveszik tőlünk.

Figyeljünk oda, hogy milyen kiadóként szerepel a mi pénzünkön kiadott app az adatlapján. Ezt az alkalmazás részleteinél láthatjuk. Ezen a részen vannak kitöltve a cégnév, kapcsolattartók, webhely, egyszóval a fejlesztő elérhetősége. Ha nincsen meg a technikai tudásunk, és ügynökséggel fejleszttetünk, akkor erre figyeljünk oda, hogy jól legyen kitöltve, és ránk mutasson.

Esetleg érdemes megállapodni, hogy meddig lehet kint az ügynökség neve, pl. a fejlesztési költségek X %-ának kifizetéséig. De ezután mindenképpen állítsuk be!

Ez a része könnyedén átírható az áruházak adatlapjain. Van azonban egy rész, ami nem. Ez pedig a package id Android-on és bundle Id iOS-en. Ezek olyan az egész (világon) áruházakra jellemző nevek, amikből csak egy szerepelhet. Pl. com.facebook.app nevű alkalmazás csak egy létezhet. Sőt, az Apple-nél még az is megadható, hogy a com.facebook.* előtag után is foglalt legyen általunk. A lényeg, hogy lehetőleg ez a rész is minket azonosítson.

Jogosultságok beállítása

Ha már fent esett szól az app illetőségéről, akkor egy alapvető dolog, hogy ki az app tulajdonosa az áruházban? A Google Play-en Owner, az Apple Store-ban pedig Account Holder a neve ennek a szerepnek. Ezeket soha ne adjuk át másnak!

Minden alkalmazásáruház tudja, hogy többeknek, sokféle hozzáférést kell kiosztani. Beállításukhoz megfelelő jogosultságra van szükség. Csak a legszűkebb jogokat adjuk oda pl. egy fejlesztőnek, egy ügyféltámogatást végzőnek, vagy aki az apphoz érkező megjegyzéseket kezeli.

Ne csak a store-okra korlátozódjon ez az előrelátás. A GitHub-on, GitLab-en, Bitbucket-en, AWS, Azure, Google Cloud Platform-ban (GCP), Firebase-ben, Expo.dev-en (React Native CD/CD) stb. ezek a beállítások ugyan úgy megtalálhatóak. Nézzük át őket!

Ha kell, kérjük be a felhasználónevet, vagy hozzunk létre mi magunk egy újat, aminek a minimális jogokat kiosztjuk.

Korlátozd a külső szolgáltatókat

A fenti listából kitűnik, hogy egy tech projekt nagyon sokféle külső eszközre támaszkodik. Ez jól is van így, hiszen mi főként terméket szeretnénk fejleszteni és értékesíteni. Az üzemeltetésről azonban ugyancsak gondoskodnunk kell!

Ellenőrizzük, hogy egy új szolgáltató bevezetésével mennyire zárjuk be magunkat (vendor locking)? Ha már nem megfelelő, tudunk-e költözni? Mennyire szabványos a megoldásuk, és esetleg máshol is tudjuk használni és újra felépíteni?

Minél kevesebb a külső függőség, valamint minél kevesebb a szolgáltatás, annál könnyebb kézben (észben) tartani a dolgainkat. Nem mellesleg mindig olcsóbban jövünk ki.

Legyen egy checklistád!

A fentiek alapján a saját ellenőrző listámat osztom meg, hogy mint cégvezető, mindig tudd, hogy mi történik a házad táján.

  • Szerverek nevei, IP címei, felhasználók jelszavakkal
  • A fontos és fő felhasználók nevei, e-mail címei jelszavakkal
  • Helyreállítási e-mail címek, telefonszámok
  • Hol van hosztolva a szerver? Külföldön – miért? Szükséges?
  • Az adatbázisok hozzáférése védett? Nem a “gyári” jelszavakkal megy?
  • Van teszt és éles, esetleg egyéb szerver, amit üzemeltetsz? Hol – hogyan érhető el?
  • A Push Üzeneteket ki és honnan küldi?
  • A szolgáltatásokhoz a Service key, Api key-ek hol vannak beállítva, tárolva?

Mit tegyünk, ha már baj van?

Előfordul az életben, hogy meggondolja magát egy partner, vagy te nem vagy már elégedett a munkájával és elbúcsúznátok egymástól.

Feltételezhetően a partner is békésen szeretné zárni az együttműködést, és nem gördít akadályt eléd. Ekkor sorra kell venni a checklistát, és közösen kellő időt szánni az elválásra. Aktív közreműködést kell kérni, hogy mielőbb lezárható legyen. Fontos, hogy jogilag a köztetek fennálló szerződés még köti, illetve később a jog is a segítségedre lesz, ha valami akadály felmerülne.

A fent említett eszközökben a beállítások egyszerűen megtehetőek. Saját magunk elvégezhetjük, és végezzük is el! Ha már nem dolgozunk együtt, akkor semmi szüksége nincsen a mi szervereinken, alkalmazásainkban tárolt adatainkra.

Az appok átköltöztetése, pont a fenti egyedi név miatt, már nehezebb, de nem lehetetlen. Az Apple-nél ez nehezebb, de van erre kidolgozott procedúra és az app transzferálható másik Account Holderhez. A Google-nél pedig a tulajdonost kell átállítani (és átírni az áruházi adatokat).

Remélem hasznosnak találod a gondolataimat a témában. A fentiekben szereztem tapasztalatot, láttam különféle megoldásokat. Amennyiben segítségre van szükséged, keress meg az elérhetőségeim egyikén.

Chrome böngésző bővítmény készítése Flutter UI kit segítségével
Flutter Web bővítmények fejlesztésére

A Flutter Web által készített böngésző bővítmény
példa My Activities bővítmény a Chrome-ban

Nem mindig van szükség mobil app-ra egy feladatnál. Sőt, ha valaki böngészőben dolgozik sokat, akkor a kis felületen matatni hosszú órákon át, idegesítő. Az egyértelműen látszik, hogy a web böngészők dominálnak az asztali alkalmazások felett. Az online szolgáltatások elképzelhetetlenek nélküle. Van egy másik kör, ami még ide tartozik, a beépülő bővítmények (extension).

Mi a böngésző bővítmény?

A böngésző bővítmények már régóta velünk vannak. Sokan használjuk őket hasznos kiegészítőként napi feladataink során. Ezek olyan részei a böngészőknek, amit lelkes fejlesztők, vagy éppen komoly cégek fejlesztettek, és tettek elérhetővé. Vannak ingyenes és fizetős változataik. Képesek egészen komplex működéseket megoldani, kiterjesztve az alap böngésző tudását.

Mivel a böngészőt fejlesztő cégek (Google, Apple, Microsoft, stb.) csak a keretet adják, bárki írhat bővítményt. A keret adott, a szabvány adott, csak ötlet kell, hogy milyen problémát oldhatna meg ez a hasznos eszköz. Mivel kéznél van mindig a böngészőben, ezért nem kell elhagyni az ablakot egy funkcióért, ezáltal javítja a felhasználói élményt (UX).

Mit fogunk készíteni?

A lenti videón bemutatom, hogy pár óra alatt, mit lehet elkészíteni a Flutter Web-bel. Nem kell hozzá FrontEnd-es ismeret, és JavaScript kódokat írni.

Chrome böngésző bővítmény működés közben

Így kell megírni egy böngésző bővítményt

A cikk megírásában segítségemre volt ez a post.

Ha gyorsan ki szeretnéd próbálni, akkor ugrás a végére, a Letölthető anyagok fejezethez!

Hozzunk létre egy alap Flutter alkalmazást a szokásos módon. Ezt megtehetjük parancssorból a “flutter create app-neve” paranccsal, vagy Android Studio-ból.

Ezután az index.html file-ban cseréljük le a <script> tag-ben lévő sorokat az alábbiakra.

<body>

<script src="main.dart.js" type="application/javascript"></script>

</body>

Következő lépésként a manifest.json file tartalmának ezt adjuk meg. A name és description szövegek tesztőlegesen megadhatóak. Ez a böngészőben megjelenő név, és a böngésző bővítmény leírása lesz.

Megadhatunk saját ikont is, de figyeljünk, hogy PNG kép formátumú legyen, különben a böngésző nem jeleníti meg!

{
  "name": "flutter_chrome_extension",
  "description": "flutter_chrome_extension",
  "version": "1.0.0",
  "content_security_policy": {
    "extension_pages": "script-src 'self' ; object-src 'self'"
  },
  "action": {
    "default_popup": "index.html",
    "default_icon": "/icons/Icon-192.png"
  },
  "manifest_version": 3
}

Ezután nincsen más hátra, mint készíteni egy build-et az egészből az alábbi parancsot kiadva egy terminál ablakban:

flutter build web --web-renderer html --csp

Ez létrehoz egy /build/web könyvtárat, amibe benne van az összes szükséges file.

Ennek a csomagnak a tartalmát tudja felolvasni a Chrome böngésző bővítmény kezelője. Adjuk is hozzá!

Megjegyzés: mivel ezt a kiegészítőt teszt jelleggel hoztam létre, és nem publikáltam, ezért fejlesztői módban kell elvégezni a betöltését. Lásd alább!

Chrome -> Beállítások -> Bővítmények -> váltsunk át fejlesztői módra -> Kicsomagolt elemek betöltése… gombra kattintsunk.

Itt keressük meg a könyvtárat, és máris települ az új kiegészítőnk. Ezt rögzíthetjük a böngészőben, hogy gyorsan elérjük:

Így tudjuk kitűzni a böngésző bővítményt
Böngésző bővítmény kitűzése

Letölthető anyagok

GitHub repo: https://github.com/vborbely/my_activities_chrome_extension

A telepíthető Chrome bővítmény (ZIP) és a leírást megosztottam.

Ha te is gondolkozol böngésző bővítmény fejlesztetésében, akkor keress fel bizalommal az elérhetőségeimen, hogy átbeszéljük. Ha csak tanácsot szeretnél kérni, vagy egy jót beszélgetni, arra is nyitott vagyok 🙂

Korábbi cikkeim is érdekelhetnek a témában. Jó tájékozódást!

2022-re versenyhátrány lesz a natív mobil alkalmazás fejlesztés módszer
Most még nem késő váltani

forrás: Pixabay / stevepb

Látszik a kiélezett harc a két nagy mobil platform óriás, a Google és Apple között. Mindegyik dominanciára törekszik, azonban más-más piacokon teljesítik túl egymást. A harc inkább a felszín alatt dúl, azonban cégtulajdonosként mindkettő piacnak meg kell felelni. Mégpedig gyorsan, ha felhasználókat akarunk szerezni. Tovább nehezíti a fejlesztési költségek kordában tartását, hogy a Huawei is kijött a saját platformjával. Ezáltal ismét sokszereplőssé válik a tér.

Hogyan áll a piac a mobil platformokkal?

Amióta 2007-ben az Apple előrukkolt az érintőképernyős mobilokkal, majd a következő évben a Google is követte, egy korszak indult útjára. Megszülettek a mobil app-ok. Ezután a Microsoft is beszállt harmadikként a nagyok közé, a Windows Phone-nal, de ez mára kihalt.

Ki merne ma beszállni a nagyok közé? A Huawei kényszerűségből felvállalta. Bár neki egy kellően nagy piaca van, de a siker még így sem garantált. A Huawei 2021-ben már hivatalosan is a Harmony OS-t jelentette meg, elsőként a Huawei P50 sorozaton.

Ez persze nem nevezhető trendnek, hogy várható további platform, de minden esetre érdemes időről időre felkészülni erre a ritka eseményre. Mobil fejlesztőként pedig adaptálódni a kívánalmakhoz.

Mi az új módszer a mobil alkalmazás fejlesztés területén?

A cross-platform, vagy más néven keresztplatformos fejlesztés nem idei találmány, de talán elmondható, hogy nagy lendületet kapott. Ennek oka, hogy a digitális termékek száma tovább nő, viszont nincsen elegendő számú szakember, aki ezeket elkészítse. Ma már 10-30 fős csapat kell egy jelentős alkalmazás előállításához: architekt, fejlesztő, tesztelő, UX/UI researcher, Business Analyst (BA), PO/PM, stb.

Belátható, hogy ha egy-egy területen lehet picit is költségeket vágni, akkor előnyre tesz szert a vállalkozás. A cross-platform mobil alkalmazás fejlesztés módszer pont ebben rejlik:

Írjuk megy egyszer, és használjuk fel többször.

Ne kelljen ugyan azon a megoldáson két különböző csapatnak dolgoznia, duplikálva ugyan azt a munkát. Márpedig a natív fejlesztésnek ez a hátránya. Ráadásul sokszor vita tárgya, hogy melyik csapat megoldása a jó. Melyik maradjon? Nem beszélve a fejlesztések közötti sebességről, ami az egyes kiadások határidejét tolja egyre távolabb.

A mobil fejlesztés ezen módszerét már korábban felismerték, és az utóbbi időben előtérbe kerültek a jó minőségű keretrendszerek. Ezek közül a React Native és a Flutter a kiemelkedők, amik uralják a fejlesztők piacát.

Mi az előnye és hátránya a cross-plaformnak?

Előnyök:

  • költséghatékony: egy új platformon való megjelenés nem jelent kétszer annyi időráfordítást
  • a tervezéstől kezdve közös megoldásban lehet gondolkozni, és csupán kevés helyen van szükség a platform eltéréseit figyelembe venni (ujjlenyomat olvasó vs arcfelismerés; GPS beállítások; egyéb engedélykérések; stb.)
  • hibatűrő: egy jó keretrendszer együtt fejlődik a Google vagy Apple operációs rendszerével, gyorsan reagálva rá
  • támogatás: élvezzük a hatalmas fejlesztői közösség nyújtotta előnyöket
  • egységes kinézet minden platformon
  • ugyan az a csapat készíti a kódot, és ezáltal nagyobb az összetartás

Hátrányok:

  • speciális, főként az eszköz hardver elemeire épülő technológiákat nem, vagy nem teljesen használja ki egy keretrendszer
  • a megszokott platform felhasználói felületei eltűnhetnek
  • új nyelvet kell megtanulni, ami időbe/költségbe kerül a cégnek

Látható, hogy a cross-platform módszer a mobil alkalmazás fejlesztésben egyértelműen előnnyel bír.

Van más megoldás is?

Mindezek mellett szót érdemel az egyre elterjedőben lévő low-code vagy no-code módszer. Itt arról van szó, hogy nem szükséges programozói fejlesztői tudás egy alkalmazás elkészítéséhez. A munka nehezét a keretrendszer támogatja, és “összekattintgatós” módszerrel bárki elvégezheti.

Ezeket a módszereket előszeretettel alkalmazzák a startup fázisban lévő, fiatal csapatok, akik gyorsan ki akarják próbálni a koncepciójukat egy mobile-first megoldással.

A programozói, vagy rendszerszervezői tudás ezeknél az eszközöknél nagy hasznát vehetik a “fejlesztők”, mert itt is igaz: a jó terv fél siker. Az absztrakt gondolkozásra szükség van, hogy a végtermék jó legyen.

Az idő meghozza, hogy mennyire érettek ezek a low-code eszközök.

Extra csavar, amit csak a Flutter tud

Természetesen a fejlesztők létszáma nem egyedül a mobil alkalmazás fejlesztés terén jelent gondot.

A Google a mobil platformok mellett a keresett FrontEnd-es szakmának is segít azzal, hogy a Flutter Web-et kifejlesztette. Aki eddig mobil fejlesztő, backend szerver oldali fejlesztő volt, ezáltal tud böngészőben futó web-alkalmazásokat (PWA) készíteni.

De a Flutter nem állt meg itt, hanem Linux-ra, Windows-ra, Mac OS-re is lehet vele natívan futtatható alkalmazásokat készíteni. Mindezt a megszokott tetszetős kinézettel, és a teljesítményre optimalizálva.

A fent bemutatott cross-platform módszert érdemes minél előbb alkalmazni a mobil app fejlesztési projektekben. Persze nem csak ott!

Ha még bizonytalan vagy, vannak kérdéseid, nem tudod, hogy hogyan vágjál bele, akkor keress meg az elérhetőségeim egyikén.

Szívesen átbeszélem veled a lehetőségeket, a szükségleteidet. Igény esetén beindítom a projektet, együtt dolgozva a meglévő csapatoddal.

Egy cégvezető, aki bárcsak előbb váltott volna cross platform-ra
Egy keserű tapasztalat története

Not using cross platform is a guarantiueed failure.
A biztos bukás garantált. Forrás: Pixabay, @Kanerori

Ez a cikk egy megtörtént beszélgetés alapján született. A cégvezető kiléte természetesen nem publikus, de nem is ez a lényeg. Számos hasonló eset történhet meg bárkivel, aki nem vált időben cross platform-ra.

Előzetesen tisztázom a fogalmat, hogy mit is a cross platform (kereszt platform).

Cross platform: olyan technológiai megoldás, amivel úgy lehet több eszközön is működő megoldást létrehozni, hogy minimalizálja a ráfordított időt. Ez azt jelenti, hogy 2 fejlesztő helyett elegendő lehet 1 fejlesztő alkalmazása.

Natív vagy cross platform megoldás legyen?

Az alábbi eset egy partneremmel esett meg, ami szerintem nem egyedi.

Mobil app-ot kezdett fejleszteni, két csapattal, két platformra, Android és iOS. Klasszikus fejlesztési gyakorlat, amikor egyszerre kell mindkét operációs rendszert támogatni. A gyors felhasználóbázis növelés miatt az Android, a fizetési hajlandóság miatt az iOS tábort kell elcsábítanunk.

Történt aztán, hogy a két csapat nem egy ütemben tudott haladni a feladattal. Az egyiken már megvoltak a funkciók, de a másikon elakadtak. Ha a felhasználók felé 1 terméket kommunikálunk, akkor nem megengedhető a féllábas megoldás. Ez persze borította a projekttervet. Annál később lesz várható bemutatható verzió. Annál tovább kell várni a bevételekre.

A bajt tovább tetézte, hogy az egyik csapat nem tudta tovább folytatni a munkát. Az a platform elakadt. Tehát már van egy félig kész termék az egyik oldalon, és még sehogyan sem áll a másik. Ez látható, hogy igen gyorsan költséges folytatás lesz.

Most arról nem is szólnék, hogy mi van akkor, ha a két csapatnak azon kell egyezkedniük, hogy melyikük megoldása maradjon a végső? Nem pontosan ugyan úgy néz ki a két operációs rendszeren a felület, vannak eltérések.

A történet vége az lett, hogy el kellett dobni mindkét, natív megoldást, és újrakezdeni egy közös cross platform keretrendszerben. Ez végül a Flutter lett (bármelyik megfelelt volna). Látható, hogy a végén nagyon megdobta a fejlesztési költségeket, időt. Ez minden cégvezető rémálma.

Mutatok néhány ismerős megoldást, ami szóba jöhet, mint mentőöv.

Ezek bizonyítottak a cross platform megoldásokkal

Az első ilyen cross platform a Java nyelv volt. Írjuk meg egyszer az alkalmazást, és futtassuk azt többféle operációs rendszeren. Legyen az Windows, Linux vagy Mac OS. Az elmúlt években a Kotlin nyelv feltörekvőben van a Java mellett. Biztonságosabb kódot lehet benne írni, és ugyan azt az ökoszisztémát használja, mint a Java, a JVM-et.

A web-en hamar előjöttek a böngészők sokfélesége. A fejlesztők sokat babráltak egy adott kinézettel, mire elnyerte végső formáját az ismertebb böngészőkön. Ki ne emlékezne erre az időszakra, amikor a 2000-es évek elején többször kellett megírni azt a fránya FrontEnd kódot, hogy mindenhol pixel biztos legyen. A szabványok aztán ezt szabályozták, és mára ez könnyebbé vált. A keretrendszerek pedig levették a terhet a fejlesztők válláról.

A mobilos világban több megoldás létezik.

Ilyen a React Native, a Flutter, a Cordova, a Xamarin, a Native Script. Mindegyiknek megvan a maga létjogosultsága. Egy közös van bennük, hogy ha egy csapat ismeri valamelyiket, akkor abban gyorsabban tud haladni az Android és iOS operációs rendszerekre szánt appokban.

Mi lesz 5 év múlva a ma működő cross platform megoldásokkal?

Az informatikában nehéz több évet előre jósolni. A ma még divatos, vagy népszerű eljárások, programnyelvek hamar népszerűtlenné válnak. A fejlesztők elpártolnak mellőlük, és már nem lesz annyira vonzó. Ezután pedig nehézkes lesz olyan szakembert találni, aki a meglévő termékünket képes javítani, vagy továbbfejleszteni.

Ez egy trend, és nem új dolog. Ez elkerülhetetlen, ami várhatóan utolér egy terméket. Lehet körültekintően választani a különböző programozási nyelvek közül, de garancia nincsen. Egy jó megoldás lehet ilyenkor, ha körülnézünk, hogy egy adott nyelvet mire használják a fejlesztők, és ez alapján választunk.

Ha nem csak egy adott, speciális területre vethető be a nyelv, akkor jó eséllyel vonzó marad évek múltán is, és lesz, aki használja. Ilyen például a népszerű JavaScript nyelv, ami 1996-os megjelenése után a 2000-es évek elején kezdett elterjedni. Ma már szerver oldali kódokat is írnak benne, nem csak a böngészőkre szánt FrontEnd-et. Bár sokan nem szeretik, azonban várhatóan még sokáig velünk marad.

Ha a fenti rossz forgatókönyvet szeretnéd elkerülni, vagy már megtörtént a baj, de szeretnél több infót gyűjteni, akkor keress meg az elérhetőségeim egyikén. Egy rövid beszélgetéssel megnézzük, hogy neked mi válna előnyödre.